Kolam

 

  • Kolam ( het woord kolam) komt van de oude Tamil- en Sanskrietwortel Ko betekent ‘opstijgend stijgend, strevend en inademend’. De betekenis van het Kolam-woord zou ‘de afdaling van een aspiratie’ of ‘de manifestatie in de materie van een opstijgend aspiratie’ kunnen zijn. In de hedendaagse perceptie betekent het woord Kolam Schoonheid.
  • Ko in de Tamil-taal staat Ko voor ‘een kosmische beïnvloeder van alle levende wezens van Bhumidevi; Moeder Aarde.
  • Lam betekent Muladhara Chakra die aan de basis van onze wervelkolom zit, een afdaling in de materie, uitademend en uitademend.

 

De soort kolam waar we het hier over hebben is een Pulli Kolam  of Chikku Kolam

 

Een Kolam is een tekening die gemaakt is aan de hand van een stippenpatroon.
Deze tekening wordt door de vrouwen in een deel van Zuid-India iedere dag op de grond voor de voordeur gemaakt. Het is een gebruik wat al 5000 jaar oud is en van moeder op dochter wordt doorgegeven. De vrouw des huizes staat als eerste op, veegt de resten van de kolam van de vorige dag weg, stampt de aarde aan en gaat dan met rijstpoeder een stippendiagram aanbrengen dat ze gebruikt voor het maken van een Kolam tekening.

Kolam is een dagelijkse rituele kunstvorm voor vrouwen, gecreëerd door Tamil Hindoe vrouwen in heel Tamil Nadu in het zuidoosten van India. Elke dag voor zonsopgang, tijdens de Brahma muhurtam (waarvan men denkt dat dit de tijd is waarop Brahma en alle andere godheden naar de aarde afdalen) en soms voor zonsondergang, tekenen miljoenen vrouwen in de stad, dorpen en steden van Tamil Nadu (en Pondicherry) Kolam op de drempels en vloeren van huizen, tempels en bedrijven. In de Tamil cultuur is de drempel van groot belang als ontmoetingspunt van het interne en het externe en Kolam is een van de vele manifestaties van die betekenis.

Kolam, in zijn traditionele context, zou worden getrokken om voorspoed aan te kondigen en dat alles-goed-is in het huishouden, terwijl de afwezigheid ervan anders impliceert. Het trekken van kolams betekent dat Godin Lakshmi wordt verwelkomd; terwijl haar zus Mudevi, van wie wordt aangenomen dat ze armoede, ziekte, luiheid en ongeluk brengt, wordt verbannen.

 

De heer des huizes is de eerste die het huis verlaat nadat de Kolam is gestrooid en je begrijpt wat er gebeurt als hij over de Kolam heen loopt. De rijstpoeder verspreidt zich en de gaandeweg de dag verdwijnt de tekening.