Verticaal spiegelbeeld in je mandala

Verticaal Spiegelbeeld

Wat is een spiegelbeeld? Waar zie je het?…….Waarom teken je dit, waar is het goed voor?

  • Brengt links en rechts in balans!
  • Geeft een betere samenwerking van linker- en rechterhersenhelft.
  • Goed voor mensen met dislectie
  • Betere coördinatie van oog hersenen en hand
  • Geeft een gevoel van voldoening en daardoor ook eigenwaarde
  • Versterkt je midden beleven/ in je as komen: goed voor je rug/je middenlijn
  • Beter bij jezelf blijven; i.p.v. met de ander mee te gaan. (Wat is “je spiegelen”?)

 

Opdracht 1

Oefening voor één persoon

  • Neem in iedere hand een kleurpotlood, in de lucht: Componeer in gedachte met twee handen een compositie. Het mag abstract zijn, het hoeft niet “iets” te zijn. “leef je in” in het kunstenaarschap en maak denkbeeldig iets heel moois in de lucht! ( Beweeg je handen met de kleurpotloden hierbij mee!)
  • Neem nu een groot vel papier.
  • Plak het vast op tafel met schilders tape
  • Kijk naar het denkbeeldige midden, maak geen middenlijn van potlood!
  • Nu plaats je je twee handen met de kleurpotloden op het papier
  • En creëer met twee handen tegelijk een spiegelbeeldige lijnencompositie.
  • Bedenk dat alles goed is, het is een in jou ontstane creatie!

Het gevoel hierbij:

  • Ging het spontaan?
  • Wat was je gevoel hierbij?
  • Ging het van nature?
  • Was je in balans?
  • Herken je deze gevoelens in je creatie?

 

Opdracht 2 Relatie oefening

Oefening voor twee personen

 

  • Je tekent samen op één vel papier!
  • Teken een verticale middenlijn op het papier
  • Pak ieder een andere kleur
  • Stem samen af wie er begint

 

Rechtshandige begint altijd links van de verticale middenlijn

Linkshandige begint altijd rechts van de verticale middenlijn

 

  • De persoon die begint zet een lijn, rond, recht of gecombineerde lijn, ergens vanaf de verticale middenlijn.
  • De tweede persoon volgt de eerste en tekent op de eigen helft deze lijn na
  • Altijd in spiegelbeeld
  • Schat eerst de afstanden en bochten van het figuur in en je mag steunpunten tekenen op je eigen helft, voordat je de lijn in spiegelbeeld na tekent.
  • De persoon die is begonnen zet een volgende fantasielijn
  • De na-tekenaar tekent deze na.
  • Je bouwt zo een tekening op, je mag kruisen.
  • Maak stap voor stap een creatie
  • Bepaal samen wanneer de creatie klaar is.

 

Pak een nieuw vel

 

  • We herhalen het hele proces, alleen volgt nu degene die net is begonnen de ander
  • Er zijn nu twee creaties ontstaan
  • Kies in overleg één creatie uit en kleur hem zelfstandig in, zoals jij wilt!
  • Teken er naar behoefte nog iets bij!

 

Opdracht 3 Cirkel; en Verticale middenlijn

 

  • Teken je eigen verticale spiegelbeeld in een zo groot mogelijke cirkel met potlood
  • Je kunt overal beginnen: onder, midden of boven
  • Veeg voordat je gaat kleuren, stap voor stap, een potloodlijn lichtjes uit en kleur dit!
  • Dan pas de volgende uitvegen

Ons brein

Dankzij de hersenscan technologie, waarbij wij millimeters gewijs doorsneden van de hersenen kunnen onderzoeken, beschikken we over genoeg inzicht over de verschillende functies van ieder hersengebied afzonderlijk, maar helaas nog te weinig over het synchroon lopen van die functies. Het klapstuk van hersenonderzoek is gedaan door Dr. Lorber, gespecialiseerd in hydrocefalie (waterhoofd), die kinderen observeerde die slechts 5% van het totale hersengewicht overhielden, na verwijdering van het ophopende hersenvocht. Hij constateerde da zelfs bij het ontbreken van 95% hersenmassa, wij nog genoeg reserveneuronen beschikken om een wiskunde doctoraal te halen.

Dit gebeurde met Roger, die na zijn geboorte een waterhoofd kreeg. Het groeiende hersenvocht verdringt de ontwikkeling van hersenmassa. Na onze geboorte worden er geen nieuwe hersenen meer aangemaakt. Wel wordt er na hersenbeschadiging nieuw weefsel als omhulling van de zenuwen gevormd.

 

De eigenschappen van de rechter hersenhelft

Eigenschappen van de rechter hersenhelft
Een minderheid van de mensen (< 5%) heeft een sterk ontwikkelde, dominante rechter hersenhelft, waarbij dan vaak de linker hersenhelft minder goed is ontwikkeld. Bij Beelddenkers is de rechter hersenhelft altijd dominant!

De rechter hersenhelft bevat onze intuïtie, gevoelens, gewaarwordingen en indrukken, maar ook het holistisch denken of te wel “alles in een” denken, het vermogen om verbanden te leggen en processen te doorzien. Tijdens het beelddenken kombineer je alle informatie die als ervaringen zijn opgeslagen. Dit kan leiden tot een ingeving ineens, een plotseling inzicht, afdwalend associëren. Het beelddenken zet alles in beweging en is grenzeloos. Wanneer iets plaatsvindt heeft een nadere bepaling nodig. Het beelddenken is driedimensionaal; alles wat plat is getekend wordt zonder nadenken driedimensionaal ervaren. Bij beelddenken hoort het ordenen in de ruimte. Tijdens beelddenken gaan de gedachten in een stroom, deze beweging is centrifugaal (naar buiten). Alles stroomt, er is nooit hetzelfde water en er zijn nooit dezelfde gedachten. Vragen naar het ‘waar’ en ‘wanneer iets gebeurd is’ hoort hierbij. De rechter hersenhelft denk in beelden, deze hersenhelft “voelt en weet”, terwijl de linker hersenhelft “denkt” en theoretiseert.

De rechter hersenhelft is goed in :

  • Het denken in zeer gedetailleerde beelden en films
    § het denken aan morgen
    § het naar de film gaan
    § Musea bezoeken
    § Gevoelens uiten
    § Leren in kolommen
    § Het koken vanuit creativiteit, geur en smaak
    § Avontuurlectuur lezen
    § Gedetailleerd gebeurtenissen onthouden
    § Spontaan zonder specifiek doel rondfietsen of wandelen
    § Het houdt van een rommelige leefomgeving
    § Dagdromen
    § Het observeren van de omgeving voordat hij/zij zich in de menigte begeeft
    § Het bestuderen van een plattegrond ter voorbereiding op het bezoeken van een vreemde stad
    § Het lantefanteren

 

 

Eigenschappen van de rechter hersenhelft
overzicht niet-lineair associëren complexe opgaven fotografisch geheugen
het hier en nu beleving intuïtie gevoelens het denken vanuit het grote geheel
impulsiviteit fantasierijk creatief verbeelding symbolen
plaatjes/filmpjes holistisch beelden tekenen syntesthetisch
ruimtelijk inzicht ritme functioneel inzicht mogelijkheden zien out-of-the box denken
verbaal meestal niet zo sterkt innovatief patroonherkenning beschikt vaak over beperkte woordenschat leert vreemde talen vanuit de praktijk

 

 

De eigenschappen van de linker hersenhelft

Eigenschappen van de linker hersenhelft

 

De meeste mensen gebruiken met voorkeur één deel van hun hersenen, te weten de linker hersenhelft. Deze bevat het lineair denken (opeenvolgend en lijnvormig), de logica (de betekenis/reden), het analytisch (het bestuderen van volgorde) vermogen en de verstandelijke functies of te wel begripsdenken genoemd. Bij begripsdenken of te wel volgtijdelijk/sequentieel denken verloopt het denkproces stap voor stap. Eerst wordt het één gedaan en dan het ander; eerst hoofdstuk 1, dan hoofdstuk 2, etc. Bij begripsdenken hoort het ordenen in tijd en in begrippen (bijv. alfabetisch). De agenda is een typisch voorbeeld van begripsmatig denken.

Bij begripsdenken is het ruimtelijk inzicht zwak. Begripsdenken is centripetaal, naar binnen bewegend. Het doel is om de zaken stil te leggen, opdat ze beschreven kunnen worden en gedachten en ideeën moeten kunnen worden herhaald. Vragen naar het waarom der dingen hoort hierbij. Woorddenkers hebben altijd een dominante linker hersenhelft. De rechter hersenhelft ‘voelt en weet’ terwijl de linker hersenhelft ‘denkt en theoretiseert’. Mensen met een dominante linker hersenhelft houden van orde, regelmaat en structuur. Ze houden zich aan de regels, leren volgens het boekje, maken planningen en houden zich eraan. De Woorddenkers hebben alle eigenschappen en kwaliteiten die nodig zijn voor een succesvolle schooltijd. Ze komen op tijd, zijn niets vergeten om mee te nemen, hebben altijd hun dag/weektaak af, leveren op tijd hun werkstuk in, kunnen goed luisteren, zijn geconcentreerd, wiebelen niet op hun stoel, praten niet voor hun beurt, gaan graag naar school en vinden leren over het algemeen leuk.

De linker hersenhelft is goed in:

  • Het denken in woorden
    § Het overzicht hebben over hun financiën
    § Het schrijven van een goed boekverslag
    § Het leren in regelvorm
    § Het opruimen
    § het altijd op tijd zijn
    § Koken volgens een recept
    § Aller rust doorlezen van een gebruiksaanwijzing
    § ‘Regels zijn regels’ en houdt zich hieraan
    § Volgens de boekjes leren
    § Stapgewijs onderbouwen van antwoorden
    § Het maken van een werkstuk
    § Het maken van een planning
    § Het zien van details en kan deze benoemen

 

Eigenschappen van de linker hersenhelft
taal rekenen schrijven lezen analytisch denken
verbaal denken volgtijdelijk denken en optreden lijnvormige benadering sterk verbaal uitdrukken beschikt over grote woordenschat
abstract denken logisch redeneren categorieën begrippen onthouden tijdbeleving
namen onthouden analytisch gerichte taken woorden onthouden stap voor stap werken details
praktijk logica organiseren plannen opruimen
namen realiteit jaartallen feiten woorden
patronen leert vreemde talen vanuit het boek